יום שני, 4 בינואר 2016

א. ביצוע פעולות מחיי היום היום

פעילות מחיי היום יום (Activities of daily living , ADL )כוללת את כל אותן הפעולות אותן מבצעים בני אדם במהלך יום "רגיל", כלומר  כל אותן הפעולות של טיפול עצמי ותפקוד בסיסי  בחיים עצמאיים.
פעולות יומיומיות מתחלקות לפעולות בסיסיות, כגון רחצה עצמאית ויכולת להתלבש בצורה עצמאית. פעולות אלו מיוחסות בעיקר לאוכלוסיית הגיל השלישי, ולשלבים שהם נוטים אנשים לאבד יכולות המאפשרות להם חלתפקד באופן עצמאי.
הקבוצה השנייה היא פעולות יומיומיות מועילות" (Instrumental ADLs) ובה נכללות פעולות יותר מורכבות הקשורות ליכולת של אדם לחיות חיים מלאים בתוך משפחה, קהילה או בעבודה.  בפעולות אלו נכללות לדוגמא  היכולת לשטוף כלים, לבשל, לסחוב קניות, לעלות במדרגות, לנהוג ברכב, לקום כיסאות נמוכים, להתכופף להרים חפצים מהרצפה וכך הלאה.

מחקרים אינם מתייחסים לכך, אך הירידה ביכולת לבצע פעולות מהסוג השני יכולה להתחיל כבר בשלב מוקדם של החיים. ייתכן שמדובר בירידה מאוד קטנה בשנות ה40 של החיים, אך כאשר מגיעים לגיל הזיקנה המוקדמת (60 עד 75), יכולות פעולות אלו להגיע למצב של מינימום יכולת. (ועדיין יהיה תפקוד מלא בביצוע פעולות יומיומיות מסוג ראשון).

הרציונל שעליה מבוססים שיעורי התנועה שאני מעביר, היא בהנחה שהגברת המודעות לתנועות הגוף, תוך דגש על ביצוע פעולות תוך שיתוף מספר רב של מפרקים (הגדלת דרגות החופש בתנועה),ותיאום (סינרגיה) בין מספר רב של איברי גוף, מסייעת להתפתחותה של יכולת  תנועה יעילה יותר ומשפרת את התפקוד היומיומי.

ליצירת קשר התקשרו אלי. נדב -0527324540


אין תגובות: